[/CENTER]
Yukarida, Hirisiyanliktaki tanri inancinin ve teslisinin sembolunu gormekteyiz. Teslis ozune sagdik kalinarak tanri-evren-insan iliskisi içerisinde islenmistir. Hiristiyanliktakihavarilar 4. ve 5. yylarda olusturduklari bu teslis sistemi 12 ayri esasa dayandirmaktaydilar. Hiristiyan Alemi hem bu teslisi hemde teslisin esaslarini kabul ederek inançlarina eklemislerdir. Bu esaslar sunlardir;
1-Ben Tanrıya, kudretli Baba’ya;
2-O’nun biricik Oğlu Rab İsa’ya;
3-Onun bakire Meryem ve Kutsal Ruh’tan doğmuş olduğuna;
4-Roma valisi Platus devrinde çarmıha gerilip öldüğüne ve gömüldüğüne;
5-Üçüncü gün ölüler arasından dirildiğine;
6-Göklere yükseldiğine;
7-Baba’nın sağına oturduğuna;
8-Oradan ölüleri ve dirileri yargılamak üzere ineceğine;
9-Kutsal Ruh’a;
10-Kutsal kiliseye;
11-Günahların bağışlanacağına;
12-Ölülerin dirileceğine ve sonsuz hayata inanırım.
Mısır, Sümer, Asur, Babil, İran, Yunan, Hint gibi tarihin eski medeniyetlerinde sikça bu durum ile karsilasildi aslinda. Ezoterik inancin teslis açilimi çok TAnrili donemlerde Insanlari yada doga ustu varliklari tanrisallastirmanin yoluydu. Ornegin;
Hinduizm’de; Brahma-Visnu-Siva (Brahma; Yaratici, Visna; Koruyucu, Siva; Yikici)
Iskenderiye’de; Sibaris-Izis-Horus
Sumerler’de; An-Anlil-Enki
Asurlar’da; Samas, Sin, Istar’dan (Gunes-Ay-Yildiz)
Yunanlar’da; Seleme-Diana-Hakate
Hiristiyanlar’da; baba-ogul-kutsal ruh
Ezdiler’de; tanri-meleketavus-seyh adi
Romalilar’da; Isis-Osiris-Horus
Aleviler’de; Hak-Muhammed-Ali
(Amen-Mut-Khonsu,
Khnum-Satis-Anukis…gibi çogaltabiliriz)
Goruldugu gibi, çok farkli tarihlerde, çok farkli kulturlerle olusturulan inançlarda isim ve sekiller ne derece degissede ana temel ve sekil verici olan ezotorik inanç ve teslis asla degismiyor. Butun eaoterik inançli kulturler kendi yasam cografyalarinda olan dini kahramanlari, siyasi liderlerini yada seçtikleri insanlari bu teslis ile tanrilastiriyorlardi…
Kutsal Ruh ortadaki Tanrı’dır,
Oğul ortadaki Tanrı’dır,
Baba ortadaki Tanrı’dır
ancak baba oğul değildir oğul Kutsal Ruh değildir, ortadaki yere “Madde” yazalım yanlara ve üst kısma da “katı, sıvı, gaz” yazalım, katı maddedir, sıvı maddedir, gaz maddedir ancak katı, sıvı; sıvı da gaz ile “aynı şey” değildir.
Yukarida, Hirisiyanliktaki tanri inancinin ve teslisinin sembolunu gormekteyiz. Teslis ozune sagdik kalinarak tanri-evren-insan iliskisi içerisinde islenmistir. Hiristiyanliktakihavarilar 4. ve 5. yylarda olusturduklari bu teslis sistemi 12 ayri esasa dayandirmaktaydilar. Hiristiyan Alemi hem bu teslisi hemde teslisin esaslarini kabul ederek inançlarina eklemislerdir. Bu esaslar sunlardir;
1-Ben Tanrıya, kudretli Baba’ya;
2-O’nun biricik Oğlu Rab İsa’ya;
3-Onun bakire Meryem ve Kutsal Ruh’tan doğmuş olduğuna;
4-Roma valisi Platus devrinde çarmıha gerilip öldüğüne ve gömüldüğüne;
5-Üçüncü gün ölüler arasından dirildiğine;
6-Göklere yükseldiğine;
7-Baba’nın sağına oturduğuna;
8-Oradan ölüleri ve dirileri yargılamak üzere ineceğine;
9-Kutsal Ruh’a;
10-Kutsal kiliseye;
11-Günahların bağışlanacağına;
12-Ölülerin dirileceğine ve sonsuz hayata inanırım.
Teslis INANCI
Alevilikte HAk-muhammed-Ali seklinde islenirken çok eski tarihi sureçlerde çok farkli kisi ve kahramanlarca, dini onderlerce yada ulu sayilan doga ustu guçlerle kullaniliyordu. Kimi yer ve zamanlarda kimi halklar teslis inancini kendi krallarini kutsamak amaci ile kullanmislardi. Fravunlari insanlarin gozunde tanrilastiran ve bu tanri Insanlara gunumuz teklonojisinin bile çozemedigi piramit mezarlarini yaptiran ezoterik inanç sistemi içinde yer alan teslisten baska birsey degildi. Keza bu sekilde Krallar TAnrisalliga ulasmaktaydilar.Mısır, Sümer, Asur, Babil, İran, Yunan, Hint gibi tarihin eski medeniyetlerinde sikça bu durum ile karsilasildi aslinda. Ezoterik inancin teslis açilimi çok TAnrili donemlerde Insanlari yada doga ustu varliklari tanrisallastirmanin yoluydu. Ornegin;
Hinduizm’de; Brahma-Visnu-Siva (Brahma; Yaratici, Visna; Koruyucu, Siva; Yikici)
Iskenderiye’de; Sibaris-Izis-Horus
Sumerler’de; An-Anlil-Enki
Asurlar’da; Samas, Sin, Istar’dan (Gunes-Ay-Yildiz)
Yunanlar’da; Seleme-Diana-Hakate
Hiristiyanlar’da; baba-ogul-kutsal ruh
Ezdiler’de; tanri-meleketavus-seyh adi
Romalilar’da; Isis-Osiris-Horus
Aleviler’de; Hak-Muhammed-Ali
(Amen-Mut-Khonsu,
Khnum-Satis-Anukis…gibi çogaltabiliriz)
Goruldugu gibi, çok farkli tarihlerde, çok farkli kulturlerle olusturulan inançlarda isim ve sekiller ne derece degissede ana temel ve sekil verici olan ezotorik inanç ve teslis asla degismiyor. Butun eaoterik inançli kulturler kendi yasam cografyalarinda olan dini kahramanlari, siyasi liderlerini yada seçtikleri insanlari bu teslis ile tanrilastiriyorlardi…
teslis 3 kisi ile yapilmalidir
tEslisin biri, uçuu, uçu birini vermelidir.
tesliste 3 ayri TAnri yoktur.
olan 3 TAnri’nin farkli gorunusleridir.
tipki
sivi-kati-gaz
gibi
kuçuk bir ornek vermek gerekirse su resime bakin.
Üçgenin ortasında Tanri,üstünde Babaiki yanında ise oğul ve Kutsal Ruh.[/tEslisin biri, uçuu, uçu birini vermelidir.
tesliste 3 ayri TAnri yoktur.
olan 3 TAnri’nin farkli gorunusleridir.
tipki
sivi-kati-gaz
gibi
kuçuk bir ornek vermek gerekirse su resime bakin.
Kutsal Ruh ortadaki Tanrı’dır,
Oğul ortadaki Tanrı’dır,
Baba ortadaki Tanrı’dır
ancak baba oğul değildir oğul Kutsal Ruh değildir, ortadaki yere “Madde” yazalım yanlara ve üst kısma da “katı, sıvı, gaz” yazalım, katı maddedir, sıvı maddedir, gaz maddedir ancak katı, sıvı; sıvı da gaz ile “aynı şey” değildir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder